Ми настільки звикли до використання поліетиленових пакетів, що вже без перебільшень можна сказати – вони стали незамінною річчю у побуті. Коли купуємо овочі, фрукти, одразу відриваємо «пакетики-майки», для м’яса – беремо навіть по два-три таких. А що, якщо замість них носити тканинні мішечки або власну багаторазову тару (як у випадку з м’ясними продуктами, наприклад)? Скажете, що це – як крапля в морі? Але ні. Нам тільки видається зручним та практичним запаковувати продукти в поліетилен, насправді, за цим стоїть руйнівний для екології процес. Адже в середньому одним таким пакетиком ми користуємося всього 20-30 хвилин, пізніше з легкістю викидаємо.
Статистика – дуже сумна, і свідчить вона про те, що на рік у світі використовують близько 4 трильйонів пакетів. Вони вбивають 1 млн птахів; 100 тисяч морських ссавців і незліченну кількість риб. Більше 6 млн тонн сміття, значна частина якого пластик, щорічно скидають у Світовий океан. Неймовірні цифри, чи не так?! Важко повірити тим, хто жодного разу над цим не замислювався.
Днями Львів у партнерстві зі спільнотою Zero Waste Lviv розпочинає тримісячну акцію «Без поліетилену». 9 квітня у кількох торговельних мережах міста відмовляться від поліетиленових пакетів – і на касах, і в усіх відділах. Після цього експерименту ініціатори кампанії проаналізують відгуки відвідувачів та продовжать працювати з супермаркетами для зміни стандартів обслуговування.
«Це дуже важливе рішення, адже таким чином ми дозволяємо мережам, як-от: ТзОВ «Львівхолод» (ТМ «Рукавичка»), ТзОВ «Ашан Україна Гіпермаркет» (ТМ «Ашан»), ТзОВ «Альянс Маркет» (ТМ «Арсен»), ТзОВ «Сільпо-Фуд» (ТМ «Сільпо»), ПП «Мережа Сервіс-Львів» (ТМ «Близенько») і ТзОВ «Рітейл Менеджмент Системс» (ТМ «Два кроки до хати») здійснювати пакування продукції в багаторазові контейнери та ємкості для зберігання харчових продуктів покупців. Дуже дякуємо мережам, що долучились до кампанії», – зазначає заступник міського голови Львова з питань розвитку Андрій Москаленко.
Аби підвищити екосвідомість мешканців, упродовж кампанії організують низку навчально-просвітницьких програм для продавців, які працюють на касах, і для людей, які займаються замовленням та постачанням. Окрім того, запланована кампанія з інформування мешканців щодо того, чому поліетилен шкідливий для планети. Адже більшість країн вже мають добрий досвід у цій справі і позитивні результати. Приміром, після того, як в Данії ввели плату за поліетилен, його популярність у покупців знизилися на 90%. В Італії з 2011 року для придбаного товару споживачі повинні мати сумки багаторазового використання або біопакети. Франція стала лідером в боротьбі з пластиком, увівши повну заборону на одноразові поліетиленові пакети. Більше того – це перша країна в світі, яка заборонила виробництво і продаж одноразового пластикового посуду на своїй території.
Просвітницька кампанія «Без поліетилену» є логічним продовження рішення Львіської міської ради, яке прийняли у листопаді 2018 року щодо зменшення обігу поліетиленових пакетів. Це поступовий процес змін стандартів обслуговування, тому мова не йде про суцільну відмову від поліетиленових пакетів, а саме про зменшення використання. Кампанія стосується як мешканців, яких ми заохочуємо випрацьовувати звичку свідомого процесу закупів (використання багаторазових торбинок, контейнерів), а також представників рітейлу, у яких ми прагнемо змінити стандарти обслуговування – пропозиція більш екологічної альтернативи. Дуже важливо розуміти, що це тривалий процес, тому не варто очікувати, що вже завтра поліетиленові пакети зовсім і назавжди зникнуть з нашого життя, – наголошує екоактивістка Софія-Юлія Сидоренко, представниця Zero Waste Lviv.
Люди по всьому світу гуртуються, протестуючи зростанню пластикового сміття. То що заважає Україні стати частиною великої справи? Львів уже власним прикладом демонструє, що жити без пластику можливо. І це не єдине українське місто, де розпочали процес обмеження використання поліетилену. Серед екосвідомих і Дрогобич, і Славське. Мешканцям пропонують безліч альтернатив, як-от: використовувати багаторазову торбинку або власний контейнер, наліплювати стікер безпосередньо на товар, придбати декілька позицій в одну торбинку, купувати товари на вагу. Супермаркети у Львові теж, у свою чергу, мають варіанти заміни поліетилену. «Ашан», «Рукавичка», «АТБ» пропонують екоторбинки – так, вони дорожчі, але ними можна користуватися доволі довгий час. У «Сільпо» ж маємо можливість обирати між поліетиленовими пакетиками та паперовими.
Місто зробило перший крок. Тепер справа за мешканцями – бути свідомими споживачами або ж байдужими. Дбати про екологію або застрягати серед купи непереробленого сміття.